Praktyczny kurs dla osteopatów, dotyczący diagnostyki i leczenia najczęstszych problemów najmłodszych dzieci. Program obejmuje 5 głównych zakresów tematycznych, które omówione zostaną w następującym porządku:
PRZYCZYNA – DIAGNOSTYKA – STRATEGIA LECZENIA
1. „Zespół płaczącego dziecka” (crying baby syndrome) – problem dziecka i rodzica
Czy każde dziecko, które płacze, cierpi na „zespół płaczącego dziecka? Literatura podaje występowanie tego problemu u 11-29% wszystkich małych dzieci. Dlaczego dzieci płaczą? Sygnalizują w ten sposób, że czują dyskomfort aż do momentu… w którym maluch nauczy się wyrażać swoje potrzeby za pomocą słów. Problem w tym, że dla rodzica, płaczące dziecko stanowi ogromy problem, szczególnie gdy płacze niemal bez przerwy… Podczas kursu omówimy szeroko płacz dziecka, porozmawiamy na temat przyczyn (kolki, rozregulowany autonomiczny układ nerwowy, reflux (GERD), pochrząkiwanie - grunting baby syndrome itp.). Omówimy strategie leczenia i techniki, jakie można zastosować w przypadku płaczącego dziecka.
2. Stres we wczesnym dzieciństwie (early life stress) – wpływ na układ nerwowy i dalsze życie
Doświadczenia dziecka na wczesnym etapie życia wpływają na ich późniejsze zachowanie, zdrowie i zdolność radzenia sobie ze stresem. Prenatalny i okołoporodowy stres fizyczny oraz psychiczny, w połączeniu z zaburzeniami równowagi neurosteroidowej wiąże się z gorszym stanem zdrowia w pierwszym roku życia niemowlęcia! Przybliżymy zagadnienie stresu u najmłodszych dzieci w kontekście codziennej pracy w gabinecie osteopaty.
3. Kręcz szyi – asymetria – kraniometria – zespół KISS (zaburzenia symetrii wywołane przez kręgi szyjne) – zespół KIDD (dysgnozja i dyspraksja wywołana przez kręgi szyjne)
Omówimy tzw. zespoły asymetrii tonicznej, czyli zaburzenia spowodowane nieprawidłowym położeniem stawu dolnego i górnego głowy oraz kręgosłupa w odcinku szyjnym. Opowiemy o tym, jak duży wpływ na cały odcinek szyjny mają dysfunkcję połączeń od podstawy czaszki, poprzez C1 i C2. Bez odpowiedniej terapii, organizm dziecka zareaguje, powodując kompensacje prowadzące do np. zespołu KIDD lub KISS. Opowiemy o tym, jak je rozpoznać i leczyć.
UWAGA! Każdy uczestnik otrzyma profesjonalny, standaryzowany KRANIOMETR do praktyki podczas kursu i diagnostyki w gabinecie!
Leczenie będzie miało ma na celu trwałe rozluźnienie blokady górnych stawów szyjnych i kręgosłupa szyjnego, a także napięcie, stwardnienie i zwężenie otaczających struktur, takich jak nerwy, naczynia krwionośne, mięśnie, pole receptora szyi, tkanka łączna i mózgowa lub błony rdzenia kręgowego.
4. Chroniczne i nawracające infekcje oraz układ immunologiczny
Czy wiesz, że odporność organizmu kształtuje się w pierwszych 3 latach życia? Prawidłowo działająca, potrafi rozpoznać i wyeliminować szkodliwe mikroorganizmy bez szkody dla siebie (nadmierna reakcja). Zrównoważony układ immunologiczny zmniejsza zarówno ryzyko alergii, jak i podatność na infekcje, a także chroni przed chorobami autoimmunologicznymi.
Jelito, układ limfatyczny i węzły chłonne warunkują zdrowie układu immunologicznego. Dlatego czasem zatkany nos to doskonały trening dla układu immunologicznego, zbyt częsty jednak może być oznaką słabej odporności.
5. Niespecyficzne objawy poszczepienne (Non-Speciffic Vaccination Stress Syndrome)
W wielu krajach szczepienia są obowiązkowe. Statystyki pokazują, że podstawowy zestaw szczepień otrzymuje ok. 95% dzieci w wieku szkolnym. Jednakże dla coraz większej grupy rodziców szczepienia stanowią problem. Pojawiają sie bowiem pytania dot. realnego niebezpieczeństwa chorób oraz prawdziwości raportów dot. skutków ubocznych szczepień.
Z każdym szczepieniem do organizmu dostają się nie tylko osłabione patogeny, ale także wiele dodatków, bez których szczepionka mogłaby być nieskuteczna. Chronią szczepionkę lub zwiększają jej działanie na układ odpornościowy. Te tak zwane adiuwanty szczepionkowe nie zawsze mają pożądany efekt. Mogą również powodować poważne działania niepożądane. Sensowne byłoby zatem pomóc ciału w eliminacji tych substancji po szczepieniu.
Podczas kursu omówimy zagadnienie objawów poszczepiennych, mechanizmów, które je wywołują. Omówimy również osteopatyczne możliwości terapeutyczne w zakresie zarówno profilaktyki, jak i leczenia zespołu poszczepiennego.