Allostatic Reset to praktyczny, 3-częściowy kurs dla osteopatów. Podejmujemy w nim kompleksowo tematykę ALLOSTAZY – stanu dynamicznej równowagi. Umiejętność jej przywrócenia dla osteopaty oznacza sukces terapeutyczny, a dla pacjenta – powrót do zdrowia.
Przed osteopatą stoi zadanie skomplikowane, długotrwałe, wymagające rozszerzonej wiedzy z wielu dziedzin, umiejętności budowania strategii terapeutycznej i jej wdrożenia. Niezbędna jest także odpowiednia komunikacja z pacjentem, który nie zawsze rozumie, co się z nim dzieje.
ALLOSTAZA – stabilność poprzez dynamiczną zmianę
Allostaza to szczególny rodzaj równowagi organizmu. Równowagi, którą charakteryzuje zmienność, a więc umiejętność dostosowania życiowych parametrów do sytuacji. Jej główną cechą jest dynamika, bez której nie ma mowy o zdolnościach adaptacyjnych. Każdy organizm ma inne potrzeby w różnych sytuacjach.
Allostazę uzyskuje się na skutek działania układów allostatycznych. To one pomagają utrzymać równowagę i harmonię całego ciała. Jest to adaptacja początkowa, można by rzec - pierwszej fazy. Od organizmu wymagana jest jednak dodatkowa wydajność. Jeśli bodźce zmuszające do adaptacji, powtarzają się wielokrotnie, następuje stan zwany „obciążeniem allostatycznym”, który jest niczym innym, jak przeładowaniem systemu, który nie może już więcej znieść, a w efekcie traci równowagę i zdrowie.
Kompleksowe koncepcje resetowania stały się koniecznością terapeutyczną
Podczas kursu nauczymy się, jak taki przeciążony organizm zresetować. Podobnie jak w przypadku resetowania komputera, oznacza to powrót do stanu wyjściowego, stanu równowagi i zdrowia.
Najważniejszym zjawiskiem w koncepcji allostazy jest ZMIENNOŚĆ, dzięki której pojęcie homeostazy zyskuje nowe, bardziej życiowe brzmienie. Kluczową rolę odgrywają tu układy:
Są to systemy, które zapewniają zmienność, ale niestety często ulegają destabilizacji lub zablokowaniu. Każdy moduł kursu poświęcony zostanie jednemu z nich, w połączeniu z pozostałymi.
Podczas kursu omówimy szczegółowo zjawisko allostazy – jej znaczeniu dla pacjenta i terapeuty. Podejmiemy tematykę pojawiających się problemów. Odpowiemy na trudne pytania, zadawane przez pacjentów, np.:
Czy można żyć bez leków przeciwdepresyjnych, przeciwzapalnych, na cukrzycę typu 2?
Nauczymy, w jaki sposób jako osteopaci, możemy poprowadzić pacjenta przez długotrwały proces odzyskiwania dynamicznej równowagi.
Zajmiemy się także niezwykle ważną częścią procesu terapeutycznego, jaką jest EDUKACJA PACJENTA. Porozmawiamy o tym, jak powinna wyglądać i dostarczymy profesjonalne narzędzia.
EDUKACJA PACJENTA powinna nastąpić przed rozpoczęciem terapii. Pacjent powinien zrozumieć, dlaczego jest chory, jakie niesie to za sobą konsekwencje i, co najważniejsze, jakie sposoby leczenia można zastosować. Edukacja pacjenta ma charakter wielopoziomowy , ponieważ równie ważne jest, aby otoczenie pacjenta (partner, rodzina, przyjaciele, ...) wspierało go i rozumiało, co się dzieje.
Drugi etap to DORADZTWO ZDROWOTNE. Połączenie terapii i wsparcia nowego stylu życia. Zmiany te prowadzą do resetowania układów allostatycznych. Dopiero wtedy osiągnięcie dynamicznej równowagi jest ponownie możliwa.
Dobra edukacja pacjenta, zrozumiała dla niego i jego otoczenia wymaga rzetelnej, przemyślanej koncepcji i odpowiednich narzędzi. Dlatego, w efekcie długich rozważań autora kursu, Philipa Van Caille’a powstał ten kurs oraz 3 przewodniki (po 1 na każdy moduł) do efektywnego resetu. Są to specjalnie zaprojektowane, opracowane w przystępny, zrozumiały dla pacjenta sposób narzędzia wspierające działanie terapeuty.
Każdy uczestnik modułu otrzyma autorski przewodnik Philipa Van Caille’a (w wersji papierowej oraz elektronicznej) wraz z prawem do wykorzystania go w gabinecie.
Ważne: Kurs ma formę 3 modułów, na które obowiązują osobne zapisy (możliwość wzięcia udziału w wybranych szkoleniach). Ze względu na uzupełniającą się formę szkoleń, zachęcamy do ukończenia 3 modułów. Osoby zapisujące się na pełny 3-częściowy kurs, uzyskują pierwszeństwo w przypadku listy oczekujących.
Zagadnienia poszczególnych modułów ALLOSTATIC RESET:
1/3: PSYCHO-VEGETATIVE RESET
Allostaza i podkreślanie priorytetów terapeutycznych. Który system wymaga resetu? Koncepcja edukacji i opieki nad pacjentem. RESET PSYCHO_WEGETATYWNY. Leczenie: przewlekłego niepokoju, lęku, zespołu stresu pourazowego, zespołu przewlekłego zmęczenia, zaburzeń snu, zaburzeń stawów skroniowo-żuchwowych, szumów usznych, zaburzeń koncentracji, zespołów przewlekłego bólu, kompleksowego zespołu bólu regionalnego (Complex Regional Pain Syndrome – CRPS) i in.
2/3: METABOLIC-ENDOCRINE RESET
RESET METABOLICZNO-ENDOKRYNNY. Leczenie: braku energii/ATP (chroniczne zmęczenie „metaboliczne”), otyłości, cukrzycy typu 2 / insulinooporności, chorób układu krążenia, eliminacji odpadów komórkowych, NAFL/NASH (niealkoholowego stłuszczenia wątroby/niealkoholowego stłuszczeniowego zapalenia wątroby), zastoju metabolicznego, mitochondropatii i in.
3/3: IMMUNOLOGICAL RESET
RESET IMMUNOLOGICZNY. Leczenie: stwardnienia rozsianego, wrzodziejącego zapalenia jelita grubego, reumatoidalnego zapalenia stawów, skąpostawowego zapalenia stawów, zapalenia wielomięśniowego, sklerodermii (twardziny skóry), zapalenia tarczycy, choroby Hashimoto, depresji, kontaktowego zapalenia skóry, łuszczycy, stresu wirusowego, gorączki gruczołowej Pfeiffera (mononukleozy), zespołu chronicznego zmęczenia, zespołu cieknącego jelita, mastocytozy, zapalenia zatok i in.