Praktyczny kurs dla osteopatów, dotyczący diagnostyki i leczenia najczęstszych problemów dzieci. Program obejmuje 5 głównych zakresów tematycznych, które omówione zostaną w następującym porządku:
PRZYCZYNA – DIAGNOSTYKA – STRATEGIA LECZENIA
1. Bóle głowy u dzieci
Na bóle głowy cierpi coraz więcej dzieci. Z badań wynika, że co piąte dziecko w wieku przedszkolnym i szkolnym skarży się na tę dolegliwość. Według Niemieckiego Towarzystwa Migreny i Bólów Głowy (DMKG) około 90% chłopców i dziewcząt w wieku 12 lat miewa całe okresy bólów głowy, a do 12% z nich cierpi na migrenę.
Przyczyny tak zwanego „pierwotnego” bólu głowy (napięciowe bóle głowy i migrena są odpowiedzialne za 95% wszystkich bólów głowy) są wielorakie.
Ważne: eksperci zalecają, jeśli to możliwe, leczenie bólów głowy i napadów migreny u dzieci bez leków. Leki na ból głowy nie są odpowiednie dla dzieci, w wielu przypadkach mogą być wręcz szkodliwe. Już ta informacja stanowi dobry powód, aby dzieci z bólami głowy leczyć osteopatycznie.
Podczas kursu omówimy najczęstszą formę bólu głowy u dzieci, jaką jest ból napięciowy. Poruszymy również problematykę migreny. Czy dzieci miewają migreny? Jaki jest mechanizm bólu i czym są tzw. odpowiedniki migreny (np. ból głowy przy ostrym kręczu szyi). Jak odróżnić bóle głowy pierwotne od wtórnych, pojawiających się w okresie występowania innych chorób (np. grypy). Omówimy diagnostykę i strategie leczenia.
2. Posturologiczna dezorganizacja (niewydolność i/lub osłabienie)
Z badań wynika, że zaburzenia posturologiczne występują statystycznie u 19–24% dzieci i stanowią jedną z najczęstszych przyczyn bólu pleców u dzieci, a później u dorosłych. Liczby mówią same za siebie, aż 85% pacjentów poddawanych leczeniu posturologicznemu przestaje odczuwać dolegliwości. Jeżeli jednak organizacja ciała wobec grawitacji jest niedostateczna, dolegliwości w dłuższej perspektywie pojawią się lub powrócą, prowadząc niestety do pogorszenia jakości życia.
Rozwiązaniem jest przeprogramowanie postawy ciała. Posturologia bierze pod uwagę wszystkie wpływy na postawę: dezorganizację neurologiczną i dezorganizację mięśniowo-powięziową.
Podczas kursu omówimy szczegółowo kluczowe elementy optymalnej posturologii, czyli obszary organizmu bogate w receptory: (eksteroreceptory i proprioceptory). Porozmawiamy nie tylko o ich znaczeniu, ale również o możliwościach terapeutycznych.
Zajmiemy się dominującymi obszarami posturologii, takimi jak stopy, (odpowiemy na pytanie: czy wkładki ortopedyczne mają sens?), miednica i łańcuchy mięśniowo-powięziowe, oczy, stawy głowy, narząd przedsionkowy i układ stomatognatyczny. Pokażemy, jak skorygować dysfunkcję, aby umożliwić reorganizację postawy u dziecka.
3. Zaburzenia związane z procesem uczenia się, koncentracją i osłabieniem motorycznym
Jaką rolę może odegrać osteopatia w leczeniu ADHD?
ADHD rozpatrujemy jako złożony zespół zaburzeń, objawiający się pobudzeniem psychomotorycznym, problemami z koncentracją, dziecko z ADHD nie może usiedzieć na miejscu i ma problemy w relacjach z innymi, z uwagi na zaburzenia w zachowaniach społecznych.
ADHD dotyka głównie dzieci (3-5%), ale może występować również u dorosłych.
Pierwsze oznaki ADHD pojawiają się czasami już w wieku 4 lat. Dzieci są wówczas niezwykle aktywne, ale często nie potrafią angażować się w zabawę, bywają niesforne i niespokojne. Do tego dochodzą zaburzenia w uczeniu się i nawiązywaniu relacji społecznych, które rozwijają się, z czasem prowadząc do niskiej samooceny.
Podczas kursu opowiemy o tym, dlaczego leczenie ADHD powinno być jednym z elementów składowych terapii multimodalnej:
- ścisła współpraca wszystkich zaangażowanych: lekarzy, psychologów, rodziców, nauczycieli itp.,
- informowanie o zaburzeniu (edukacja pacjenta/rodziców),
- analiza problemu i określenie celów terapii,
- poprawa warunków zewnętrznych, np. struktura życia codziennego, redukcja podrażnień itp.
- optymalizacja funkcji mózgu i równoważenie autonomicznego układu nerwowego poprzez leczenie osteopatyczne.
Szczegółowo omówimy budowanie strategii terapeutycznej oraz możliwe sposoby leczenia.
4. Astma wieku dziecięcego
Poważny problem zdrowotny, najczęstsza długotrwała chorobą u dzieci.
Częstość jej występowania jest masowo niedoszacowana (11-25%). Astma w dużej mierze wiąże się z zespołem atopowym (atopowe zapalenie skóry - AZS, alergie).
Na szkoleniu podejmiemy tematykę skutecznego rozwiązania problemu astmy, czyli wyleczenia dysfunkcji klatki piersiowej. Pokażemy jak znaleźć przyczynę przewlekłego zapalenia dróg oddechowych oraz jak przeprogramować (zresetować) ośrodek oddechowy.
Nauczymy jak efektywnie leczyć astmę dzięki osteopatii.
5. Psycho-wegetatywne równoważenie dzieci i młodzieży po traumatycznych przeżyciach
Każda trauma może prowadzić do zespołu stresu pourazowego (PTSD). PTSD może być zintegrowany, gdy nie „drażni” autonomicznego układu nerwowego (oś stresu) lub tzw. aktywny, może wówczas prowadzić do zespołu stresu pourazowego ze wszystkimi negatywnymi konsekwencjami dla zdrowia.
Celem terapii, której będziemy uczyć podczas kursu, jest takie zintegrowanie urazu, aby autonomiczny układ nerwowy przestał być negatywnie i trwale stymulowany. Konsekwencje skutecznego leczenia są jasne: spójność i psychiczna odporność mają zostać zoptymalizowane, ponieważ są to warunki niezbędne do szczęśliwego i zrównoważonego życia.